Ezt a bejegyzést automatikus fordítással fordíthatja le.
Materská škola Rimavské Janovce
980 01 Rimavské Janovce 425
Zriaďovateľ: OBEC Rimavské Janovce
Zastupujúca riaditeľka : Eva Habodászová
Učiteľka MŠ: Mária Petrincová
Tel. : 047 / 56 77 138
e-mail: riaditelms@rimavskejanovce.sk
Bábkové divadlo dňa 09.03.2015
Školský rok 2013/2014
Školský vzdelávací program
MATERSKÁ ŠKOLA, RIMAVSKÉ JANOVCE 980 01
Školský vzdelávací program MOTÝLIK
Štátny vzdelávací program | Dieťa a jeho svet |
Školský vzdelávací program | Motýlik |
Stupeň vzdelania | ISCED 0 |
Dĺžka štúdia | niekoľkoročná |
Forma vzdelávania | celodenná |
Vyučovací jazyk | slovenský |
Druh školy | verejná |
Názov školy | Materská škola |
Adresa školy | Rimavské Janovce 425 |
IČO | 710019637 |
Riaditeľka školy | Anna Šuleková |
Kontakt | 047 56 77 138 ms.rimjanovce@gmail.com |
Zriaďovateľ | Obec Rim. Janovce |
Kontakt | 047 56 77 116 |
Dátum prerokovania na pedagogickej rade | |
Dátum prerokovania v rade školy |
Rimavské Janovce, dňa ………………….
Vypracovala: Anna Šulekova, riaditeľka MŠ ………………………………………………
Rada školy: ………………………………………………
Zriaďovateľ: Obecný úrad Rim. Janovce ………………………………………………
1. Ciele a poslanie výchovy a vzdelávania
Pri tvorbe nášho školského vzdelávacieho programu (ŠKVP) sme vychádzali zo Štátneho vzdelávacieho programu (ŠTVP), z cieľov a princípov výchovy a vzdelávania stanovených v zákone č.245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a z vlastných cieľov a zamerania materskej školy.
1.1 Ciele vyplývajúce zo ŠTVP a zo školského zákona
Hlavným cieľom predprimárneho vzdelávania je dosiahnuť optimálnu perceptuálno-motorickú, kognitívnu a citovo-sociálnu úroveň ako základ pripravenosti na školské vzdelanie a na život v spoločnosti. Východiskom je jedinečnosť dieťaťa, aktívne učenie a začleňovanie do skupiny kolektívu.
Cieľmi výchovy a vzdelávania sú:
– získať kompetencie v oblasti komunikačných, ústnych spôsobilostí, základov využívania informačno-komunikačných technológií, komunikácie v štátnom jazyku, materinskom jazyku, matematickej gramotnosti a kompetencie v oblasti technických prírodných vied, k celoživotnému učeniu, sociálne kompetencie, občianske kompetencie a kultúrne kompetencie
– rozvíjať manuálne zručnosti, tvorivé, umelecké psychomotorické schopnosti
– naučiť sa správne identifikovať a analyzovať problémy a navrhovať ich riešenia a vedieť ich riešiť
– posilňovať úctu k rodičom a ostatným osobám, ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám štátu, k štátnemu a materinskému jazyku a k svojej vlastnej kultúre
– získať a posilňovať úctu k ľudským právam a základným slobodám a zásadám ustanoveným v Dohovore o ochrane ľudských práv a základných slobôd, získať informácie a spôsobilosti na uplatňovanie práv dieťaťa
– pripraviť sa na zodpovedný život v slobodnej spoločnosti, v duchu porozumenia a znášanlivosti, rovnosti muža a ženy, priateľstva medzi národmi, národnostnými a etnickými skupinami a náboženskej tolerancii
– naučiť sa rozvíjať a kultivovať svoju osobnosť, pracovať v skupine a preberať na seba zodpovednosť
– naučiť sa kontrolovať a regulovať svoje správanie, starať sa a chrániť svoje zdravie vrátane zdravej výživy a životné prostredie a rešpektovať všeľudské etické hodnoty
– získať informácie o právach dieťaťa a spôsobilosť na ich uplatňovanie
Vlastné ciele a poslanie výchovy a vzdelávania
Na základe zamerania materskej školy, identifikovaných pozitív a negatív sme si za svoj hlavný cieľ stanovili vo všetkých organizačných formách počas dňa podporovať chuť dieťaťa objavovať a učiť sa, mať radosť zo získaných poznatkov a dokázať ich využiť v praktickom živote, vytvoriť rovnocenné podmienky pre všetky deti, zvýšenú pozornosť venovať rozvoju komunikatívnych schopností detí v slovenskom jazyku.
Čiastkové ciele ŠKVP :
– individuálnym prístupom ku deťom pomáhať ich plynulej adaptácii na nové prostredie, rešpektovať dieťa ako osobnosť, jeho základné práva, monitorovať zmeny v správaní detí
– zvýšenú pozornosť venovať deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia, spolupracovať s komunitnými centrami
– pri plánovaní výchovno-vzdelávacích cieľov z učebných osnov ŠkVP mať na zreteli rôzne výchovno-vzdelávacie potreby detí, ich vekové a individuálne osobitosti., ciele operacionalizovať tak, aby náročnosťou zodpovedali deťom pre ktoré sú určené, plnenie cieľov kontrolovať a overovať spätnou väzbou
– rozvíjať u detí hodnotiace a sebahodnotiace zručnosti vo vzťahu k stanoveným cieľom
-zvýšenú pozornosť venovať rozvoju komunikatívnych schopností detí, uplatňovaniu aktivizujúcich metód a foriem práce, vytvárať priaznivú socioemocionálnu atmosféru ako predpoklad pozitívnej stimulácie rozvoja komunikatívnych schopností detí, rozvíjania správnej výslovnosti, gramatickej správnosti rečového prejavu detí
– rozvíjať a podporovať radosť detí z učenia a z vlastnej práce, získavania informácií z rôznych zdrojov
– poskytnúť deťom primerané informácie o vzniku našej obce, utvárať a rozvíjať u detí pocity hrdosti na svoju obec, krajinu
– vytváraním príležitostí na pohybové aktivity, vštepovaním zásad zdravého životného štýlu sa podieľať sa na plnení Národného programu prevencie obezity
– prebúdzať environmentálne cítenie, prejaviť vzťah a ochranárske postoje k životnému prostrediu
– Naďalej realizovať projekt ŠPZ „Adamko hravo-zdravo“ a „Bezpečnosť pre predškolákov“, ktoré rozvíjajú osobnosť detí, ich emocionálnu inteligenciu a prosociálne správanie. Vychovávať deti k bezpečnému správaniu sa na ceste a správne reagovať na nebezpečné situácie.
Vytvoriť v materskej škole príjemnú, radostnú klímu, v ktorej majú deti možnosť v priateľskom prostredí komunikovať, prejavovať svoje pocity, prežívať zážitky úspechu, tešiť sa na spoločné chvíle.
Princípy výchovy a vzdelávania
Výchova a vzdelávanie v našej materskej škole sú založené na uplatňovaní humanistických princípov výchovy a vzdelávania, ďalej na princípoch
– bezplatnosti vzdelania jeden rok pred plnením povinnej školskej dochádzky
– rovnoprávnosti prístupu k výchove a vzdelávaniu so zohľadnením výchovno-vzdelávacích potrieb dieťaťa a jeho spoluzodpovednosti za svoje vzdelávanie
– zákazu všetkých foriem diskriminácie a segregácie
– rovnocennosti a neoddeliteľnosti výchovy a vzdelávania vo výchovno-vzdelávacom procese
– celoživotného vzdelávania
– výchovného poradenstva
– zdokonaľovania procesu výchovy a vzdelávania podľa výsledkov dosiahnutých v oblasti vedy, výskumu a vývoja
– kontroly a hodnotenia kvality výchovy a vzdelávania a kvality výchovno-vzdelávacej sústavy
– integrácie výchovno-vzdelávacej sústavy Slovenskej republiky do európskeho vzdelávacieho priestoru so zreteľom na vlastné skúsenosti a tradície
– posilnenia výchovnej stránky výchovno-vzdelávacieho procesu prostredníctvom činností zameraných na rozvoj citov a emócií, motivácie a záujmov, socializácie a komunikácie, na sebakontrolu a sebariadenie, na mravné hodnoty a tvorivosť
– zákazu poskytovania alebo sprístupňovania informácií, ktoré by mohli viesť k narušovaniu mravnosti alebo podnecovaniu k národnostnej, rasovej alebo etnickej nenávisti
– vyváženého rozvoja všetkých stránok osobnosti dieťaťa
– zákazu používania všetkých foriem telesných trestov a sankcií vo výchove a vzdelávaní
1.2 Stupeň vzdelania, ktorý sa dosiahne absolvovaním ŠKVP, vydávanie dokladu o získanom vzdelaní
Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v MŠ. Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku v ktorom do 31. augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť.
Dokladom o získanom stupni vzdelania je osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania – ISCED 0, ktoré vydáva MŠ a slávnostne odovzdáva na konci školského roka. Na získanie profilu absolventa predprimárneho vzdelania je potrebné aby dieťa dosiahlo v závere predškolského veku základy kľúčových kompetencií.
1.3 Profil absolventa
Absolvent predprimárneho vzdelávania získa poznatky a schopnosti, ktoré majú význam vo vzťahu k základom kultúrnej, čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti. Absolvent predprimárneho vzdelávania je pripravený na vstup do primárneho vzdelávania v základnej škole a na ďalší aktívny život v spoločnosti.
U detí v materskej škole sa rozvíjajú tieto kompetencie:
a, psychomotorické kompetencie
b, osobnostné kompetencie
c, sociálne kompetencie
d, komunikatívne kompetencie
e, kognitívne kompetencie
f, učebné kompetencie
g, informačné kompetencie
2. Vlastné zameranie materskej školy
Zameranie materskej školy vychádza zo záverov vykonaných analýz, z koncepcie materskej školy, prostredia, z aktuálnych podmienok a potrieb školy.
Charakteristika detí:
Materská škola je jednotriedna, heterogénna jej kapacita sa zhoduje s počtom detí uvedeným v školskom zákone – 20 a 21 detí v triede. Vekové zloženie detí je od troch do šiestich rokov. Prednostne sa prijímajú deti, ktoré dovŕšili piaty rok veku, deti s dodatočne odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky a deti s dodatočne odloženým začiatkom plnenia školskej dochádzky. Prevažná väčšina detí je priamo z našej obce, do naplnenia najvyššieho počtu prijímame aj deti z okolia. Približne 70% detí je rómskeho pôvodu, väčšinou zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Podstatnú časť tvoria deti maďarskej národnosti preto s deťmi prebieha čiastočne aj komunikácia v ich materinskom jazyku. V posledných 2 rokoch do maďarskej ZŠ bolo zapísané 1 dieťa /v škol. roku / ostatné deti boli zapísané do slovenskej ZŠ. Z týchto skutočností sme vychádzali pri tvorbe školského vzdelávacieho programu.
2.1 Dĺžka dochádzky a forma výchovy a vzdelávania
Dĺžka dochádzky do MŠ je niekoľkoročná. Poskytuje celodennú výchovu a vzdelávanie, v prípade záujmu rodičov aj poldennú formu výchovy a vzdelávania. Do MŠ sa prijímajú detí vo veku od troch do šesť rokov. Prednostne sa prijímajú deti, ktoré dovŕšili piaty rok veku a deti s odloženým začiatkom plnenia školskej dochádzky.
Predškolskú výchovu a vzdelávanie uskutočňovať počas celého pobytu dieťaťa v MŠ a prostredníctvom organizačnej formy – edukačnej aktivity, zmysluplné stratégie, ekohry, zážitkové učenie a pohybové aktivity a relaxačné cvičenia.
Denné činnosti sú usporiadané v dennom režime dňa, v ktorom sa striedajú:
– hry a hrové činnosti
– pohybové, relaxačné cvičenia
– pobyt vonku
– odpočinok, činnosti zabezpečujúce životosprávu (osobná hygiena, stravovanie)
2.2 Spôsob a podmienky ukončenia výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu
Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31. augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť.
Predškolské vzdelávanie môže dieťa ukončiť aj vtedy, ak nedovŕšilo šiesty rok veku, ale podľa vyjadrenia príslušného zariadenia výchovného poradenstva a všeobecného lekára pre deti môže plniť povinnú školskú dochádzku, alebo malo odloženú povinnú školskú dochádzku.
2.3 Vyučovací jazyk
Vyučovacím jazykom je štátny jazyk Slovenskej republiky – slovenský jazyk.
MŠ Karneval 2014
Kronika Materská Škola – školský rok 2013/2014
MŠ Vianočná besiedka 2013
MŠ Halloween 2013
Školský rok 2012/2013
Kronika Materská Škola – školský rok 2012/2013
MŠ Pečenie perníkov 2012
MŠ Veselé zúbky 2013
MŠ Halloween 2012
MŠ Koniec školského roka 2013
MŠ MDD 2013
MŠ Deň matiek 2013
MŠ Dentálna hygiena 2013
MŠ Fašiangy 2013
Školský rok 2011/2012
Kronika Materská Škola – školský rok 2011/2012
MŠ Vianoce 2011
MŠ 2012
MŠ Zúbky 2012
MŠ Karneval 2012
Školský rok 2010/2011
Kronika Materská Škola – školský rok 2010/2011
MŠ Vianoce 2010
MŠ Deň matiek 2011
MŠ Karneval 2011